Jak zrobić hamburgera w domu? Pomysły na zdrowe burgery

Czasy, w których hamburger kojarzył się z tanim, siermiężnym jedzeniem, które zjadałeś w pośpiechu minęły bezpowrotnie. Od kilku lat burgery przeżywają w Polce prawdziwy renesans i są częstą potrawą goszczącą na naszych stołach podczas imprez w gronie rodziny i przyjaciół. Jak zrobić hamburgera w domu? Poniżej kilka pomysłów na zdrowe burgery.

jak zrobić hamburgera w domu

Zdrowy fast food– czy to możliwe?

Burgery wpisały się w naszą kulinarną świadomość już w latach 90 zeszłego stulecia, jednak przez wiele lat były synonimem pożywienia serwowanego w ekspresowym tempie, za niewielkie pieniądze. Wartość odżywcza burgerów, które możesz zakupić w popularnych sieciach barów szybkiej obsługi pozostawia wiele do życzenia. Hamburgery, cheeseburgery czy fishburgery to kaloryczna bomba, zawierają ogromną ilość tłuszczów i węglowodanów, przy minimalnej zawartości witamin, minerałów oraz błonnika.

Amerykańską, klasyczną wersję burgera możesz jednak nieco zmodyfikować. Tłuste mięso, kiepskiej jakości warzywa i niezdrowe sosy warto zastąpić zdrowszymi składnikami. Dzięki kilku pomysłom zjesz pyszne i pożywne danie, które nie odłoży się w postaci niechcianych boczków.

Jak zrobić klasycznego hamburgera w domu?

Przyrządzając własnoręcznie w domu tradycyjnego hamburgera nie musisz rezygnować z mięsa, zadbaj jednak, aby zakupić chudą wołowinę w sprawdzonym sklepie mięsnym. Sam wybierz kawałek, który nienagannie się prezentuje i pięknie pachnie, poproś o zmielenie go na dużych oczkach. Do burgera w domu najlepszy będzie zmielony fragment karkówki, antrykotu, może być też szponder.

zdrowy hamburger

Zamiast smażyć mięso na oleju, grilluj je, uprzednio dodając świeżo zmielonego czarnego pieprzu. Pamiętaj, aby nie solić kotletów, będą wtedy twarde, możesz ewentualnie dodać do nich ulubionych przypraw lub ziół.

Zamiast tradycyjnej białej bułki sięgnij po pieczywo pełnoziarniste, które jest lepszym źródłem składników odżywczych.

Wykorzystuj tylko świeże warzywa, klasyczną sałatę, ogórka i pomidora możesz wzbogacić lub zastąpić pieczonymi burakami, cukinią, awokado lub bakłażanem.

Zapomnij o sosie na bazie majonezu, bezwartościową papkę zastąp sosem jogurtowym, do którego dodaj czosnek, przyprawy, świeże zioła oraz odrobinę soku z cytryny.

Przepisy na zdrowe burgery

Zdrowe domowe burgery możesz przyrządzić nie tylko w klasycznej wersji, eksperymentuj ze smakiem według Twoich osobistych preferencji. Tradycyjną wołowinę możesz zastąpić kurczakiem, indykiem. Idealnie sprawdzi się też kawałek ryby, najlepszy będzie tutaj dorsz, tuńczyk lub łosoś, ponieważ mają stosunkowo niewiele ości.

W wersji wegetariańskiej możesz przyrządzić kotlety z ciecierzycy i batatów, do których dodajesz płatki owsiane, czosnek, cebulę i przyprawy. Zamiast bułki możesz wykorzystać greckie chlebki pita lub meksykańskie tortille. Warzywa i owoce dobieraj według smaku, doskonałym pomysłem do grillowanych ryb jest połączenie smaku awokado ze świeżym ananasem.