Awokado – wartości odżywcze. Jak jeść awokado?

Awokado jest owocem (nie warzywem!) uniwersalnym – pasuje zarówno do dań wytrawnych, jak i słodkich. Stanowi źródło zdrowych tłuszczy, a także wielu innych wartości odżywczych. Dlaczego warto je jeść? I w jaki sposób przyrządzone smakuje najlepiej?

Wartości odżywcze awokado

Choć awokado jest owocem, w praktyce nie zawiera zbyt wielu cukrów prostych. Jest za to jednym z najlepszych źródeł jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli omega-9, a także posiada dobry stosunek nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6.

Oprócz tego znajdziesz w nim więcej potasu niż w bananie, a także sporo witaminy E (czyli witaminy młodości) oraz witaminy A i C – to wszystko silne przeciwutleniacze. Natomiast kobietom w ciąży przyda się informacja, że awokado jest bogate w kwas foliowy. A ten wpływa na produkcję serotoniny i noradrenaliny, czyli hormonów szczęścia.

Owoc ten zawiera sporo tłuszczu, aczkolwiek nie musisz martwić się o to, że niekorzystnie wpłynie na poziom dobrego cholesterolu – jest wręcz przeciwnie. Obniży ten zły i utrzyma poziom „dobrego”.

Oprócz tego ułatwia przyswajanie innych składników odżywczych, takich jak chociażby witamina A, która jest rozpuszczalna jedynie w tłuszczach.

Jak jeść awokado?

Pierwszy raz kupiłeś awokado i nie wiesz, jak się za niego zabrać? Nie martw się, zaraz damy Ci sprawdzone wskazówki. Przedtem jednak mamy kilka rad, jak wybrać awokado będąc w sklepie. Będą one dotyczyć najpopularniejszej, zielonej odmiany owocu.

Skórka awokado powinna być pozbawiona ciemnych plam – one oznaczają, że w środku miąższ będzie zepsuty. Jeśli wygląda dobrze, warto ją nacisnąć. Smaczny owoc to taki, którego skórka się ugina pod palcami, ale za chwilę wraca do swojego położenia. Twarde awokado musi dopiero dojrzeć, nie nadaje się do spożycia od razu.

Na koniec możesz sprawdzić, jaki jest kolor owocu pod szypułką. Gdy jet on jasno-zielony, możesz śmiało brać awokado. Natomiast jeśli nie da się jej odczepić, oznacza to, że owoc jest niedojrzały.

No dobrze, a jak go jeść? Najpierw musisz obrać awokado ze skórki – idealnie dojrzałe jest wtedy, gdy skórka łatwo odchodzi po nacięciu. Następnie należy wyciągnąć pestkę ze środka. Tylko co istotne, nie wyrzucaj jej! Awokado szybko ciemnieje, lecz są na to sposoby. Możesz je skropić skórką z cytryny i dodatkowo włożyć do pojemnika z miąższem pestkę, która będzie zapobiegać ciemnieniu.

Co ciekawe, to właśnie pestka jest najbardziej wartościowa. Możesz ją wysuszyć i potem zmielić na proszek.

Awokado – pomysły na zdrowe i pyszne posiłki

Wszyscy wokół zachwycają się awokado, ale Ty nie rozumiesz, o co jest to całe „halo”? Zdradzimy pewną tajemnicą, o której rzadko kto mówi głośno – otóż ten owoc… nie ma smaku. Dobrze, dobrze, może to zbyt drastycznie. Smak ma, ale nie jest on zbyt intensywny, dlatego nie dla każdego kanapka z awokado to będzie królewski posiłek.

Lecz to właśnie dzięki temu, owoc ten jest tak uniwersalny i pasuje zarówno do deserów, jak i do sałatek czy innych wytrawnych dań. Stanowi świetną bazę past do chleba, różnego rodzaju kremów, ponieważ nadaje jedwabistą konsystencją i jednocześnie nie przytłacza smakiem potrawy.

Sałatka z awokado

Możesz dodawać je do sałatek, popularnych w ostatnich czasach budda bowl, meksykańskich dań czy do zup. Ten ostatni sposób to zdrowsza alternatywa dla śmietanki, ponieważ jeśli taką zupę zmiksujesz na gładki krem, to będzie mieć ona idealną konsystencję.

Wypróbuj jeden z naszych pomysłów, a szybko się przekonasz, że awokado może być naprawdę smaczne.